Na 4 jaar op de markt en ongetwijfeld flink wat modderbaden wordt het design van de Jeep Compass vernieuwd en zijn technologie en motoren gemoderniseerd.
Volgens Jeep gaat het om een volledig nieuw model, maar uiterlijk heeft het toch meer weg van een facelift halverwege zijn carrière. Het verschil zit hem in het front en de lichtblokken, die zijn hertekend. In het interieur mogen we echter meer van een echte renovatie spreken. Weg met de tellers, welkom schermen. Het instrumentenbord is voortaan geheel digitaal en meet 10,25 duim. Het centrale scherm is niet langer in het dashboard ingewerkt maar troont er voortaan bovenop, waardoor de boordplank een veel zuiverder look krijgt. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is dit scherm 8,4 tot 10 duim groot.
De vernieuwingen zijn niet zuiver cosmetisch. De rijhulpsystemen maken een sprong voorwaarts en maken dat de Compass voortaan aanspraak kan maken op autonoom rijden van niveau 2. Dat betekent samengevat dat hij op de snelweg het midden van zijn rijstrook kan aanhouden en zijn voorligger kan volgen. De bestuurder moet daarbij enkel nog het stuurwiel vasthouden. De Compass leest voortaan ook verkeersborden om de snelheidsregelaar aan te passen.
Onder de motorkap biedt de Compass diverse mogelijkheden. Zo is er een 1.3-turbobenzine van 130 of 150 pk, waarvan de CO2-uitstoot met 27 procent daalt in vergelijking met de vorige generatie. Vervolgens is er één dieselmotor, eveneens met 130 pk. Al deze versies zijn enkel met voorwielaandrijving verkrijgbaar. Voor vierwielaandrijving moet je verplicht kiezen uit één van de twee plug-inhybride versies met 190 of 240 pk.
Er worden 5 uitrustingsniveaus aangeboden: Sport, Longitude, Limited, S en Trailhawk. In België beginnen de tarieven bij 28.490 euro voor de kleinste benzinemotor in de versie Sport en pieken ze bij 44.950 euro voor de topversie uitgerust met een plug-inhybride aandrijflijn.
(Bron : Vroom)