Invoerders, garages en verhuurders van voertuigen vragen de overheid om, bij de eerstvolgende aanpassing die zij zal doorvoeren, de beperkende maatregelen te versoepelen voor hun sector. Dealerbedrijven en de herstellingssector zijn perfect in staat om regels over hygiëne en social distancing te garanderen en zijn essentieel om de economie mee terug op gang te trekken.
Sinds de verplichte sluiting van handelszaken, zijn de automobiel- en tweewielerhandel en bijhorende dienst na verkoop haast volledig stilgevallen. De inschrijvingscijfers van auto’s, motorfietsen, bestel- en vrachtwagens zijn op vandaag ongeveer tot nul herleid:
Enkel dringende depannages en herstellingen gebeuren nog, maar ook die activiteit is slechts een fractie van de gebruikelijke bedrijvigheid in onze garagebedrijven en fietsenwinkels.
De hele sector – invoerders, garage- en verhuurbedrijven - kreunt onder deze stopzetting van activiteiten. Maar vooral legt deze toestand een hypotheek op de levensnoodzakelijke, ononderbroken voortgang van de bevoorrading van (voedings)winkels, bedrijven en medische sector, kortom op het bieden van veilige verplaatsingsmogelijkheden aan wie dat nu echt nodig heeft.
De mobiliteitssector, hier vertegenwoordigd door FEBIAC, RENTA en TRAXIO, dankt de overheden voor de steunmaatregelen die tot nu toe zijn uitgewerkt in het kader van de coronacrisis. Sterke maatregelen zijn, net als voor andere economische sectoren, absoluut noodzakelijk én bijzonder welkom. Maar ze verlengen de overlevingskansen van onze retailbedrijven slechts gedurende een korte periode, omwille van het kapitaalintensieve karakter van hun activiteiten. Het is onze vaste overtuiging dat er meer moet én kan gebeuren, dit in strikte naleving van de overigens zeer terechte veiligheids- en gezondheidsregels.
Onze sector vraagt daarom dat volgende hoofdactiviteiten zo spoedig mogelijk zouden kunnen hervatten, om de overlevingskansen van onze sectorbedrijven enigszins gaaf te houden:
Denk hierbij aan de wissel van winter- naar zomerbanden, carwash, de jaarlijkse oliewissels, onderhoudsbeurten en koetswerkherstellingen. Deze moeten snel kunnen heropstarten om een gordiaanse knoop te vermijden eenmaal of naarmate de beperkingen opgeheven zullen worden. Alle uitgestelde werken van de voorbije weken dreigen zich immers bovenop de gebruikelijke werklast te voegen, hetgeen noch de klant noch de kwaliteit van de service ten goede kan komen.
De huidige lockdown van de automobielproductie en -handel dreigt ook een deel van de toekomstige voertuigverkoop voor het blok te zetten als geen overgangsmaatregelen worden genomen. Omdat de productie en de markt maanden vertraging oplopen, zullen reeds bestelde maar nog niet geproduceerde voertuigen, alsook bestaande voorraden van nog niet verkochte voertuigen onmogelijk binnen de geplande termijnen kunnen weggewerkt worden. Een aantal van deze voertuigen (Euro-4 motorfietsen, bepaalde Euro-6 auto’s en bestelwagens, vrachtwagens van het type EURO VIC) botst namelijk tegen de uiterste inschrijvingsdatum aan (na die datum wordt een hogere Europese voertuignorm van kracht). Wij vragen daarom de uitlooptermijn voor deze voertuigen te verlengen met enkele maanden, zodat ze wat langer dan de initieel voorziene einddatum kunnen blijven verkocht en ingeschreven worden.
In de gegeven omstandigheden verwachten we niet dat meteen na 19/4 alle activiteiten voor burgers en ondernemingen kunnen hervat worden, maar voor sectoren zoals de onze, waar de sanitaire regels en social distancing maatregelen perfect kunnen gevolgd worden, hopen we op enige soepelheid.